Het monitoren en managen van het energieverbruik van uw bedrijf is niet alleen goed nieuws voor de portemonnee, maar ook voor het milieu. Het efficiëntere gebruik van energie biedt dus potentie om zowel op de kosten te besparen als de ecologische voetafdruk van uw bedrijf te verkleinen. Maar wat heeft u daarvoor nodig? Eén van de essentiële tools om dit te bewerkstelligen is een energiemeter. Voordat u er een aanschaft voor uw onderneming, is het slim om enkele belangrijke punten voor energiemanagementsucces op de lange termijn te overwegen.
1. Type energiemeter: Slim vs. Traditioneel
De voorkeuren die u in uw energiemanagementplan heeft opgenomen, kunnen bepalend zijn voor uw keuze omtrent de aanschaf van analoge energiemeters of een slim metingssysteem.
Daar waar voorheen analoge meters de norm waren, zijn slimme meters in goede opmars. Ze bieden onder meer real-time inzicht in het energieverbruik, waardoor er direct kan worden gereageerd op de pieken in het gebruik.
Ook maken ze het gemakkelijker om het verbruik te verzamelen en analyseren. Voor bedrijven die hun energieverbruik actief willen beheren, is een slimme energiemeter kopen dus vrijwel onmisbaar.
2. Integratiemogelijkheden
Energiemeting voor bedrijven kan een complex verhaal zijn, helemaal als er sprake is van geavanceerde gebouwbeheersystemen of andere technologische infrastructuur. Dan kan het nodig zijn dat de energiemeter moet worden geïntegreerd met deze systemen. Controleer de compatibiliteit van de meter met uw bestaande technologie.
Meer weten over de compatibiliteit en integratiemogelijkheden van energiebesparende meetsystemen? Neem gerust contract op met Controlin, de specialist op het gebied van energiemanagement en maatwerkoplossingen.
3. Schaalbaarheid en uitbreidbaarheid
Verwacht u dat uw bedrijf in de toekomst zal groeien? Of bent u van plan om meer gebouwen of faciliteiten te beheren? Dan kan het belangrijk zijn om ervoor te zorgen dat het energiemanagementsysteem schaalbaar is en met elkaar verbonden kan worden voor relevante inzichten.
4. Ondersteuning en service
Zoals bij vrijwel elke technologische investering, is het raadzaam om een weloverwogen besluit te maken op basis van de kwaliteit van klantenservice en technische ondersteuning. Zeker in de kritieke beginfase van de implementatie kan expertise van de leverancier nodig zijn, dus zorg ervoor dat de aanbieder betrouwbare ondersteuning weet te bieden.
Houdt overigens ook rekening met de certificeringen en nauwkeurigheid van het energiemeetsysteem. Zolang een energiemeter nauwkeurige en betrouwbare metingen levert en de certificering garandeert dat de meter aan bepaalde nauwkeurigheidseisen voldoet, weet u zeker dat u werkt volgens industriestandaarden.