In de beveiliging heeft juist veiligheid de allerhoogste prioriteit. Dat betekent dat alle beveiligingssystemen die we aanleggen voor onze klanten, ook moeten zijn uitgerust met failsafes om gevaarlijke situaties als gevolg van mechanische of elektronische problemen te voorkomen.

Twee beveiligingsmethoden waarvan is uitgewezen dat deze zulke problemen kunnen opleveren zonder voldoende veiligheidsmaatregelen te treffen, zijn slagbomen en bollards. Deze mogen namelijk niet openen voor onbevoegden, maar ze mogen ook geen risico’s vormen voor de veiligheid. Waar bij slagbomen voorkomen moet worden dat deze sluiten zolang er zich nog een voertuig of persoon onder bevindt, mogen bollards niet uit de grond rijzen op het moment dat deze gepasseerd worden. Mogelijk heeft u hier al eens bij stilgestaan, mogelijk ook niet.

Hoe het ook zij, in dit artikel leest u over een aantal methoden die worden toegepast om ervoor te zorgen dat uw veiligheid te allen tijde gewaarborgd wordt.

Beveiligingsmethoden voor de geautomatiseerde toegangscontrole

In de geautomatiseerde toegangscontrole is het essentieel dat beveiliging van de systemen zowel op gecontroleerde als op automatische wijze plaatsvindt. Dit gedeelte automatiek kan plaatsvinden aan de hand van verschillende soorten sensoren, die registreren op welke momenten een voertuig of persoon de slagboom of bollard passeert en het systeem tijdelijk vergrendelen om te voorkomen dat de passant getroffen wordt. Twee van dergelijke systemen zijn de detectielussen en de fotocellen, die gebruikmaken van verschillende soorten sensoren om deze controle te regelen.

Detectielussen en lusdetectoren

Detectielussen, ook wel bekend als inductielussen, bestaan uit geleidende draden die in de grond worden ingebed in de vorm van een lus. Wanneer een voertuig deze lus betreedt, vinden er veranderingen plaats in het elektromagnetische veld die door de detectielussen worden geregistreerd.

Lusdetectoren, de apparaten die aan de detectielussen zijn gekoppeld, ontvangen vervolgens de signalen en analyseren de veranderingen in het magnetisch veld om de slagboom of bollard op de hoogte te stellen wanneer er een voertuig wordt gedetecteerd. Heeft het voertuig toegang, dan kan het systeem zo worden ingesteld dat deze toegang automatisch door het systeem wordt verleend bij detectie. Heeft het voertuig géén toegang, bijvoorbeeld omdat eerder is vastgesteld dat het toegestane aantal voertuigen op het parkeerterrein is overschreden, dan vindt er geen verandering plaats. Omdat de detectielussen weten waar voertuigen zich op ieder moment bevinden, zal de toegang niet worden afgesloten voordat het voertuig daadwerkelijk is gepasseerd.

Een groot voordeel van detectielussen is dat deze zeer betrouwbaar en precies zijn. Ze reageren alleen op de metalen massa van voertuigen en specifiek níet op die van personen. Hierdoor worden deze beveiligingssystemen voornamelijk gebruikt om toegang te verlenen in garages en op andere parkeerplaatsen.

Fotocellen

Een andere methode die geschikt is voor het detecteren van zowel voertuigen als voetgangers zijn de fotocellen. Dit zijn apparaten die bestaan uit een zender en een ontvanger, gemonteerd aan weerszijden van de doorgang. De zender zendt een infrarode lichtstraal uit die door de ontvanger wordt opgevangen. Wanneer deze lichtstraal dan onderbroken wordt, verstuurt de ontvanger een signaal naar het besturingssysteem.

Afhankelijk van het doel waarmee de apparatuur geplaatst is, kan hierop op twee manieren gereageerd worden: óf de bollard of slagboom wordt in positie vergrendeld, zodat deze de passant niet raakt tijdens het sluiten of opstijgen, óf er wordt juist toegang verleend aan degene die hierop staat te wachten. Zo kunnen fotocellen tegelijkertijd deel uitmaken van een toegangscontrolesysteem en dit systeem beveiligen dankzij hun slimme detectie.

Hoe deze methoden geïntegreerd kunnen worden

Voor maximale beveiliging is het mogelijk om detectielussen en fotocellen in één systeem te integreren. Als één van beide systemen om welke reden dan ook faalt, kan het andere systeem de taak overnemen en zo continue beveiliging garanderen.

Zoals we hebben gezien, gaat het hierbij zowel om het verlenen van toegang als het beveiligen van de toegangscontrolesystemen. Zowel detectielussen als fotocellen kunnen namelijk worden gebruikt om te registreren wanneer een voertuig wil passeren, alsmede om te voorkomen dat de slagboom of bollard respectievelijk daalt of juist stijgt zolang de weg nog geblokkeerd wordt door de persoon in kwestie. Hierdoor is er sprake van dubbele beveiliging.

Extra veiligheid bij beveiligingssystemen: in conclusie

Als het gaat om geavanceerde beveiliging spelen detectielussen en fotocellen een cruciale rol in het voorkomen van potentieel gevaarlijke situaties rondom het gebruik van slagbomen en bollards. Met deze detectietechnologieën kunnen we niet alleen nauwkeurige toegangscontrole realiseren, maar ook continue beveiliging waarmaken dankzij een complete systeemintegratie. Hedendaagse parkeergelegenheden kunnen eigenlijk niet als veilig worden bestempeld zonder extra controle op de toegangscontrole zelf; dat is het belang van een oplettende blik bij de aanleg van dergelijke systemen.

Nu u bekend bent met de werking van detectielussen en fotocellen, hopen we dat u zich des te prettiger voelt wanneer u de volgende keer een garage betreedt waarin gebruik wordt gemaakt van vergelijkbare toegangscontrole.